האם אתם עוברים על החוק מבלי להיות מודעים לכך?

בשנים האחרונות נכנסו לתוקף שינויים רבים בתקנות התעבורה אולם שינויים אלו לא פורסמו ובכך הפכו נהגים ומעסיקים רבים לעבריינים.


 
במהלך העשור האחרון, שונו מספר תקנות תעבורה חשובות, אולם לצערנו, לא תמיד נהגים, מעסיקים ואנשי בטיחות מודעים לשינויים אלו.  
במאמר זה נסקור את השינויים החשובים על מנת שכולנו ננהג על פי החוק, בבטחה ובביטחון.

בשנת 2007, הנפיק משרד התחבורה רישיונות נהיגה חדשים, רישיונות התואמים את הסטנדרט האירופאי. על מנת להתאים את הרישיון לסטנדרט האירופאי, נאלצו לבצע מספר שינויים בחקיקה:
שינוי כללי הנוגע לכלל הנהגים הפרטיים נוגע לשינוי ברישיון B. 
עד שנת 2007 רישיון נהיגה דרגה Bנתן לנו אפשרות לנהוג על רכב פרטי עד 4 טון. החל משנת 2007, כל דורשי רישיון הנהיגה קיבלו הגבלה של עד 3.5 טון. כלומר הרישיון החדש מוגבל במשקל נמוך יותר ממה שהיה עד 2007.
חשוב לציין כי כל מי שהוציא רישיון נהיגה לפני 2007, המשקל ברישיון הנהיגה לא השתנה ונותר עד 4 טון, השינוי היחיד הוא שהמשקל נרשם בהתרים והגבלות- מצד ימין למטה ברישיון הנהיגה.
לאחרונה אנו עדים למספר מיקרים בהם מעסיקים גייסו עובדים צעירים (שרישיונם מוגבל עד 3.5 טון) לתפקיד נהג ברכב מסחרי השוקל 3.9 טון, המעסיקים והנהגים לא מודעים כמובן לשינוי החקיקה ובכך עברו על החוק- העובדים הצעירים נהגו ללא רישיון נהיגה ייעודי התואם את הרכב עליו נהגו.
במקרה הטוב, מרבית המקרים הסתיימו בבית משפט, לאחר ששוטר עצר את הנהג והסביר את העבירה. המקרה הפחות טוב מסתיים בתאונת דרכים ללא כיסוי ביטוחי.
על קצין הבטיחות בחברה ו/או פונקציית משאבי האנוש האמונה על גיוס הנהגים, לבדוק את רישיון הנהיגה של העובדים החדשים על מנת לוודא כי אכן תואם את דרישות התפקיד ואת הרכב עליו מיועד הנהג לנהוג.

שינוי עדכני וחשוב ביותר הוא שינוי בנושא רכב ציבורי והסעת נוסעים.
בשל מחסור בנהגים מקצועיים (נהגי רכב ציבורי), בתאריך 1.3.16 נכנסו לתוקפן תקנות חדשות בנושא הסעת נוסעים ברכב ציבורי. להלן עיקרי התקנה:
תיקון תקנה 1 ( 1 ) "אוטובוס זעיר" - D1. עד לא מזמן, בעל רישיון D1יכול היה להסיע 16 נוסעים. לאחר עדכון התקנה, החל מה 1.3.16 מותר לבעל רישיון נהיגה D1להסיע 19 נוסעים ובתנאי שברכב שברשותו יותקנו 19 מושבים וברישיון הרכב יוגדר בברור כי הרכב הוא "כאוטובוס זעיר ציבורי".
בעל רישיון נהיגה דרגהD2  "אוטובוס זעיר ציבורי" ובעל רישיון נהיגה D3ל"אוטובוס זעיר פרטי", יהיו רשאים לנהוג באוטובוס זעיר עד 19 נוסעים ובתנאי שיהיה ברשותם רישיון נהיגה נוסף דרגה C1- משא/ מסחרי עד 12 טון או 15 טון . במידה ואין לבעלי הרישיון האחרונים (D2  ו D3), רישיון נהיגה C1, יוכלו להסיע רק 16 נוסעים ולא 19.
 
שינוי נוסף שקרה בשנים האחרונות, הוא שינוי הקשור לצמד המילים מכונה ניידת.
בעבר, מי שהוציא רישיון נהיגה דרגה 1 (טרקטור), קיבל אוטומטית גם רישיון למכונה ניידת עד 14,999 קילו.
ב- 22.6.2010 נכנסה לתוקפה תקנה חדשה בנושא, תקנה המחייבת מעבר קורס מכונה ניידת לכל מי שמעוניין לנהוג על כלי צ.מ.ה עם מספר רישוי שחור (מלבד נהגים חריגים שהסדירו את ההיתר במשרד הרישוי ). המשמעות היא שכל מי שהיה רשום לו בעבר ברישיון הנהיגה מכונה ניידת (מתוקף זה שהוציא רישיון נהיגה דרגה 1), ברישיון החדש, צמד המילים נמחק ונהג זה לא יכול לנהוג במכונה ניידת אלא אם עבר בהצלחה קורס ייעודי לכך.  כמובן שנהגים רבים לא עדכנו על השינוי בחקיקה ב-2010 ועל כן נהגו ללא רישיון ועברו על החוק.
 
באחריות המעסיק וקצין הבטיחות בחברה לעבור הן על רישיונות הנהיגה של כלל הנהגים בחברה והן על רישיונות הרכב על מנת לוודא התאמה מלאה ולוודא כי אף נהג אינו עובר על החוק.
 
אנו ממליצים לעבור ולהעביר את כלל הנהגים בחברה, ריענון שנתי על מנת לרענן חוקים, תקנות ונהלים ולהתעדכן בחידושים בתחום.  
 
זכרו כי האחריות הכוללת על הנהג בזמן העבודה חלה לא רק על הנהג אלא גם על המעסיק!